Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

IT'S JUST ME

14.4.2013

Ruoka & Liikunta

Vähän (tai oikeestaan varmaan aika paljon..) mun suhteesta ruokaan ja liikuntaan. Alotan ihan pienestä ala-astelaisesta alkaen. Olin pienenä vähän pyöreä, niin kuin melkeimpä kaikki lapset on. Kasvaessa se pyöreys kuitenki hävis. Ala-asteen lopusta ihan amiksen alkuun saakka oonki ollu aina vähän tai välillä vähän enemmän alipainoinen. En siis mitenkää huomattavasti, mut jokaisessa terveystarkastuksessa siitä kuitenki sai kuulla. Se kun ei tosiaa oo johtunu mistää liian vähäisestä ravinnosta, ku mähän syön vaiikka kuinka paljo :-D ! Senkin takia alko tosissaa ärsyttää ku joka kerta kuuli sen saman kysymyksen "Syötkö sä ihan tarpeeksi?". Vai että syönkö.. tarpeeks ja vähä enemmänki.
food 001
 Enkä sen puolee ikinä liikkunu yhtää liikaa enkä kai ees tarpeeks. Etenkää koulus. Oon aina vihannu koululiikuntaa yli kaiken! Se tunne, et sun on pakko tehä jotaa. Ja silti jokainen muu on siinä sua parempi. Sen lisäks se viel arvioidaa. Ihan hirveetä mun mielestä. Etenki pesistä vihaan enemmän, ku muita koululiikuntalajeja. En oo yhtää hyvä, eikä mua ikinä kiinnostanu ees kehittyä. Yhessä vaiheessa ratsastin säännöllisesti tunneilla kerran viikossa, mut muuten en oo pahemmin minkäänlaista urheilua vapaa-ajalla harrastanu. Tosi vähän aikaa kestäneen tanssiharrastuksen lisäksi siis. 

Kuntokaan mulla ei ikinä oo ollu mistään parhaimmasta päästä. Tosi surkea oikeestaan. Juosta en jaksanu ennen oikee yhtään tai muutenkaa en jaksanu oikee mitää. Se muuttu jonkun verran toissa syksynä, ku hommasin ekaa kertaa salikortin ja kävin ahkerasti puoli vuotta salilla ja aloin lenkkeilemään useammin. Mun kunto nous jonkun verran.Viime keväänä se sit taas vähän jäi.
food 002
 Nykyään oon sit (luultavasti kokkipuolen ansiosta) jo normaalipainossa. Ainaki mun mielestä, ku oon kuitenki koulun alkamisen jälkeen lihonu jonkun verran. Vaikka mähän en oo ikinä miettiny minkäänlaisia ravintosuosituksia tai pahemmin kattonu mitä suuhuni laitan. Oon aatellu, et ei mun tarvi, ku en liho kuitenkaa. Tottahan se on, et voin syödä paljokin herkkuja ilman, että sitä näkyis ulkosesti missään. Luulen, et täältä blogistaki on hyvin huomannu mun suuren rakkauden suklaaseen ja kaikenmaailman herkkuihin. Ilman näin hyviä geenejä oisin jo varmaan pieni pallo joka vaan vyöryy eteenpäin. 
food 003
Oon nyt varmaan saanu jonkuu tällin ja lähiaikoina oon alkanu miettiä tosi paljon kuinka paljon mun pitäs liikkua ja mitä mä suuhuni tungen. Lähinnä halu pysyä hyvässä kunnossa ja kiinteyttää vähän kesäksi. Ei tarvis, mut katon melkee aina elintarvikkeiden ravintosisällön(=lähinnä kalorit) ennen syömistä ja moni ruoka ja suuret kalorimäärät ällöttää mua. Tavallaa ihan hyvä, mut joskus tommonen voi olla vähän liikaaki. Esimerkiks ennen söin sipsejä joka viikonloppu, mut nyt ne lähinnä ällöttää mua enkä oo syöny niitä piitkään aikaan. Limsat ja mehut sekä kalja ällöttää kans. Aamupalan tärkeyttäki oon alkanu ymmärtää paremmin. Ennen en syöny aamupalaa ikinä, mut nyt yritän kaikkeni syödä aamupalan aina ku mahollista. Salilla ahkerasti käymistä ei voi vielä oikee hehkuttaa, ku ollaa siellä käyty nyt kuitenki vasta niin vähän aikaa. Sen lisäks kuitenki keväänki innoittamana oon alottanu jotenki lenkkeilyn taas.Eilenki oli pakko päästä vähä juoksemaa, ku perjantaina en liikkunu oikee mitenkää.
food 008
En kuitenkaa pidä mitää suoranaista "herkkulakkoa" tai pakkoa käydä lenkillä tiettyinä päivinä. En oo ikinä uskonu mihinkään lakkoihin tai dietteihin, ei ne vaan pidä. Jos pitää suklaa tai karkkilakkoa, ni silloinhan sitä tekee mieli vaan enemmän, koska se on kiellettyä. Joten välillä voi ihan hyvin vähän herkutella. Jos taas pidän pakon käydä joka keskiviikko ja vaikka lauantai lenkillä, siitä tulee mulle väkinäistä. Liikunta on kivaa, ku sitä tekee omasta halusta eikä pakon sanelemana. Määrätyt salipäivätki on tän takia vähän huono, mut ne kyl pitää olla, koska ei siellä muuten tulis käytyä. Muuten sattuis aina tulemaa jotaa "tärkeempää" :-D

Ei sitä tiiä kuinka kauan mun "terveysintoilu" taas kestää, mut sen lupaan itelleni ainaki, et kesään asti jaksan! Katellaa sitte, mut yritän ainaki skarpata seuraavana syksynä ja talvena, ku tää viime talvi meni lähinnä löhöilyyn ja herkutteluun. Kaikkien pitäs aina kuitenki muistaa kuitenki et ruoka on hyvää & syöminen on kivaa!! Ja et liikkumisest ei saa tulla pakko pullaa, ei sit muuten jaksa.  HUOMHUOM en todellakaa yritä esittää mitää superterveysintoilijaa tai jotain superliikunnallistaihmistä, ku kaikki tietää et sitä mä en oo tosiaa oo. Oon vaa edes vähän parantanu mun syömisen ja liikunnan suhteen :-D

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu